Start! Vaalmis olla. Täähelepanu! Läks!

– nagu mu pea kolmene mainib, enne kui “tulekahjut päästma sööstab” vms.

Sandra kirjutab, et:

Olgem ausad, tegelikult algab uus aasta kuskil aprillis või mais kui on väga heal juhul võimalik käia vaid kahe kihi rõivastega, õues ei lähe enam pimedaks kohe kui valgekski ja sellised kaunid faktid nagu loodus lööb särama jne. Ja kuigi olen kindel, et vähemalt üks kord tekib veel lumetorm ja vähemalt  viis korda ei saa ma oma autot käima, siis märtsiga tekib ikkagi selline lootuse kiir, et kevad tuleb. Ja käesolevaks aastaks saan ma kasutada sellist väljendit, et kevadeti võtan ma põhjalikult ette oma keha suurpuhastuse, sest kolmas järjestikune kevad ma nimelt selle projekti ette võtan.

Ajaloost. Kui ma olin suur, paks ja rase, arvasin ma, et ma olen kergelt ümmargune, aga seda peamiselt ainult kõhust. Ja võib olla ka veidi kätest. Aga tegelikult olin ma suur, paks ja rase. Üldsuse mõistes olin ehk tõesti üsna keskmine inimene, aga keskmise Minu mõistes olin ikkagi SPjaR. Korraks sain sellest aru siis kui ma ära sünnitasin ja kohkusin, et häh, mis asja, laps mu kõhus ei kaalunudki 18 kilo, vaid ainult kuuendiku sellest. Ülejäänud on kummikomm. Aga kui ma hakkasin beebit kasvatama, siis kogu see teadmine kadus kuskile väga tahaplaanile, sest mul oli oma magamata beebiga ja väga magamata ajuga nii palju tegelemist. Ma sain aru, et ma olen endiselt pehme, aga mul oli sellest absoluutselt poogen, sest noh. Tahtsin vaid magada. Kui ma kuti seitsmendaks elukuuks magamiseasja jonksu sain, sain ma lõpuks välja nõiaringist, kus energiat andis vaid magus ja kiirelt valminud söök, sest magamine seda ju ei taganud. Selleks ajaks olid mitmed saatusekaaslased sotsiaalmeedia vahendusel hakanud ÜHISKONDLIKULT kaalu langetama. See nägi välja nii, et jagati dieete ja meetodeid ja retsepte ja oma kaalulangusi järjepidevalt ja tegelikult täiesti võhivõõrastega, kellega me too aeg veel väga vähestega kokku olime sattunud. Mulle selline üsna avalik meetod eriti ei sobinud, sest ma tundsin, et see on vähemotiveeriv ja ma leidsin endale kaaslase, netisõbra, kellega me tegime kaalulangetust koos ning kellega oli ühtlasi kerge võistlusmoment. Meil oli ühine arusaam asjast: me ei tahtnud end näljutada, vaid me tahtsime leida üles need toiduained ja road, mis oleks ühtaegu tervislikud kui ka maitsvad. Tollel kevadel ma võtsin alla 5-6 kilogrammi ja olin tulemusega väga rahul, sest ma sain lõpuks tagasi sellesse kaalu, mis olin enne rasedust ja väljanägemise mõttes tähendas see normaalset, kergete sangadega, naisterahvast 😀 Toitumine aga oli mul puhtalt enda väljatöötatud, järgides kellaaegu, veejoomist ja mis peamine – eemaldumist suhkrust ja nisust.

Sügiseks olin ma hoidnud oma kaalu, aga toidu suhtes tundsin end taas pisut vabamalt ja noh teadagi, et talveks kogub keha natuke talverasvu 🙂 Aga ma hakkasin käima trennis ja see hoidis kaalu jätkuvalt paigal.

Möödunud kevadel aga otsustasin ma järgmise sammu astuda. Saada IDEAALkaal ja selle juures ka lihaseid esinduslikuks timmida. Tundsin, et netisõbraga “võistlemine” (mis oli ühtlasi ka motiveerimine ja ideedejagamine) oli väga edasiviiv, seega oli vaja leida keegi, kellega jällegi koos tervist taga ajada. Seekord sain omale Naabrinaise kõrvale, kes alguses kenasti kaasa lõi, kuid kuna tema elu tõi varsti ka uue beebi, siis mõistagi jäin sellele lainele üksi. Aga olin suurepärase stardi saanud. Sellise toitumisstiiliga harjub üsna ruttu kui olla järjepidev (loetlen kohe põhitõed üles) ning ühtlasi ei lase see ludinal kilosid tagasi. Kuna tegin nüüd trenni ka ja proovisin seda veelgi intensiivsemalt teha, siis olid tulemused väga lahedad! Saavutasin oma ideaalkaalu, mida ma polnud oma 10 aastat omanud ja tundsin end igas mõttes ülihästi! Kui üks naine tunneb uhkust oma kõhulihaste ja kõhu üle, peale lapsekandmist jms, siis on sellel naisel ikka väga hästi kõik! Räägin siinkohal peamiselt nende eest, kellel pole geenides olla kaalukõveral kaugel kergekaaluliste pool.

Saabus uus suvi. Ja kuigi ma hakkasin tegema sedasorti tööd, mida väga ootasin ja mille nimel olin koolis käinud ja mida teha armastan, siis sellega kaasnes ka väga kiire kilode naasmine. Kõikide dieeditajate vaenlane – kondiitriäri – ei ole just parim koht, kus töötada kui tahad saledat vormi hoida. Tulemuseks on peaaegu sama kaal, mis oli aasta tagasi enne suurt salenemist, aga kuna nüüdseks olen käinud ligi poolteist aastat ka vankumatult ja regulaarselt trennis, siis aitab see ikkagi mind veidi paremini vormis hoida. Kahjuks aga tunnen, et olen oma toitumise lasknud täiesti käest ära ja kuigi ma teen nüüd tihti kodus selliseid sööke, mis olen just ära õppinud eelnevate tervislike perioodidega, siis tarbin jälle meeletutes kogustes magusat (enamasti ikka tööpäevadel) ja luban liigagi tihti endale kiirtoitu.

On aeg end taas kokku võtta, talvekiht maha rügada ja puhtana kevadesse lennelda.

Seega tänasest, 1. märtsist, koos seekordse sõbranna S-ga, hakkame kahasse, iganädalase kaalumisega, tervist taga ajama. Mulle meeldib see väljend rohkem kui “dieeti pidama” või “kaalu langetama”, sest minu eesmärk pole tegelikult kaalunumber, vaid silmale nähtavaga rahulolemine. Lisaks mainin veel, et suure nälja tundmine ei käi sedasorti toitumisega eriti kaasas, näljutamine on igas sajas mõttes vale. Teatav näljtunne on siiski ka teretulnud, sest seda rohkem maitseb see tervislik toit, mida endale teen ja ma naudin toidukordasid palju rohkem kui neid sadu, mis praeguses elus päeva jooksul tekib. Seekordne projekt saab olema tõeline katsumus, sest kolmandiku kuust veedan ma töö juures, torte ja kooke tehes.

Põhimeetodid:

  • Hommikul teen endale valmis maitsevee, enamasti sidruniga, aga see võib teha hammastele liiga, seega vahel ka kurgiga jms. Seda vett tarbin päeva jooksul kaks kannutäit. Asi, mis aitab ka peavalude vastu.
  • Toidukordasid on 5. Hommikusöök, vahepala, lõunasöök, vahepala, õhtusöök.
  • Hommikul on teretulnud muna, köögiviljad, teatavas koguses teraviljad (pudrud, galetid)
  • Ma olen tegelikult suur lihasõber. Seega minu põhisöögikorrad koosnevad lihast ja köögiviljadest ja/või toorsalatist ja/või kodujuustust/maitsestamata jogurtist, õhtune söögikord võiks olla siiski salatiga ja kergem kui lõunane.
  • Vahepalaks (et seedimine end töös hoiaks) sobib teinekord ka tükk või kaks tumedat šokolaadi (kes seda väga ei armasta, siis hea tahtejõu juures, olles loobunud igasugusest muust šokolaadist või maiustustest, saab tume šokolaad hoopis uue mõju). Puuviljasmuutid, galetid, köögiviljad.
  • Roheline tee meega. See on ju samuti suures osas vesi. Aga maitseb vähe huvitavamalt. Kuna tarbin palju kohvi, siis proovin mõne tassi sellega asendada. See ei saa katsumuseks, sest armastan teed väga!
  • Suhkur – tsau! Nisu – tsau! Kartul – tsau! (alkohol on niikuinii tsau!)
  • Tere tulemast igasugused huvitavad alternatiivid, eelkõige suhkrule. Puuviljasuhkur nagu banaanides ja datlites on sellised, mida saab küpsetamisel ära kasutada.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Esimene poeskäik selleks perioodiks on minu tavalisest poeskäigust palju kulukam. Kui mul oleks olnud kõik asjad meeles osta, oleks läinud ca 40 eurot. Aga kuna liiga paljud õhtud lähevad tavaliselt meil kiirtoidu nahka, siis tahaksin loota, et see jääb nüüd ära, vähemalt minu poolt.

Rodu sööke, mis mulle pähe praegu lipsavad:

  • kitsejuustusalat (rukola, juust, melon, seemned, balsamico)
  • kana tuhandes erinevas vormigus: ahjukana, kanafilee ahjus, praetuna
  • püreesupid, eriti lemmik on kõrvitsa – mul on veel sügavkülmas Saaremaa toodangut!
  • kotletid – kana- või kalkunihakklihast, sisuks porgandeid või suvikõrvitsat, kõiki imemaitsvaid ürte ja maitseaineid, muna ja õige pisut ka mõnda nisule altertnatiivset jahu
  • porgandipõhjal quiche
  • lillkapsapõhjal pizza
  • juurvilja-hakkliha hautis
  • näkileivapurus paneeritud liha, minutipihv nt, väga kiirelt valmiv
  • ahjuvormid
  • tatar
  • juurviljad, mida ahju pista: bataat, peet, porgand
  • juurviljad, mida keeta/aurutada: lillkapsas, brokoli, kaalikas, brüsseli kapsas
  • mozzarella-salat kanafilee, krisstomatite, kurgi, frillice-i, mõne keedetud täisterapastaga
  • omlett
  • ahjukala
  • nt riisigaletid kitsejuustu, tomati ja basiilikuga
  • galetid pesto ja lõhega
  • mu “baas-smuuti” ehk maitsestamata jogurti ja püreeritud banaani smuuti, sinna aga annaks lisada lõputu loetelu asju
  • märksõnad: kodujuust, maitsestamata jogurt, oliiviõli, kookosrasv ja -piim, värsked ürdid, vähem soolasid, rohkem maitsetaimi, rukis, tatar, oder, šampinjonid (ma muid seeni lihtsalt väga ei armasta), varsti on aeg käes karulaugupestol (loe selle kohta siit)!
  • “alasti” burgerid (saiatud) või saiaasendajaga, nt portobello seenega.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Mulle meenus vahepeal veel üks termin, mida mulle meeldib sellise toitumise juures kasutada. Selleks on “teadlik toitumine”, mis sisaldab endas läbimõeldud toitumist ja seda kindlatel kellaaegadel. Päevane rütm peaks säilima enamvähem sama, ühtlasi töötas minu jaoks ka see kui viimane toitumine oli hiljemalt kell 19, trenniõhtutel ka veidi hiljem.

Eriti innustav on see, et varsti hakatakse turgudel müüma järjest rohkem kodumaist toorainet ja tegelikult ei ole oma aia saadusedki enam nii mägede taga (rabarber, tule juba!).

Noh, keda innustasin? 🙂

Advertisements

5 comments

  1. MIIINDDDD! Ma olen umbestäpselt mustmiljon korda tundnud, et tahaks ja jaksaks…aga ei oska. Ei tea nagu, et mida süüa ja millal süüa. Näiteks just need vahepalad 😀
    Kõige suurem nuhtlus on muidugi õhtu. Eriti kui oled trennis käinud. Kõht on meeeeegaaaatühi ja meeeegaaalihtne oleks ju Metro wrap võtta kui teha näiteks eem…pastat 🙂

    Aga ok, annan endast parima nüüd. Maitsevee nipp on küll hea! Ning edu sulle! 🙂

    Meeldib

    1. Ma võin Sulle igast soovitusi eraviisiliselt anda 🙂 peale trenni tuleb kindlasti süüa! Selleks on päris hea nt kodujuust! Mõne hea lisandiga. Igatahes kui mõtled reeglid selgeks ja paned enda jaoks piirid paika, saab kõik harjumuseks ja see pole nii keeruline enam peale esimest (kaht) nädalat.

      Meeldib

  2. Mind ka! Ma kogu aeg võtan hoogu, aga ükskord peaks nagu pihta ka hakkama. Ma toitude hulka lisaksin veel suvikõrvitsaga (plaatide asemel) lasanje ja märksõnaks piisava uneaja!

    Meeldib

    1. Kusjuures see suvikõrvitsalasanje tuli mul endal ka meelde hiljem, beachameli asemel maitsestamata jogurt. Ja noh , Sul on õigus, aga unega on õnneks enamvähem 🙂

      Meeldib

Lisa kommentaar

Täida nõutavad väljad või kliki ikoonile, et sisse logida:

WordPress.com Logo

Sa kommenteerid kasutades oma WordPress.com kontot. Logi välja /  Muuda )

Google photo

Sa kommenteerid kasutades oma Google kontot. Logi välja /  Muuda )

Twitter picture

Sa kommenteerid kasutades oma Twitter kontot. Logi välja /  Muuda )

Facebook photo

Sa kommenteerid kasutades oma Facebook kontot. Logi välja /  Muuda )

Connecting to %s